Puderhets

Imorse vaknade jag med lite tungt huvud vid kvart i 8, efter ett julfirande som håll på hela halva natten. Kul var det men alla visste att man fick ta det lite lugnt eftersom väderrapporterna visade på solsken idag, och efter oupphörligt snöande senaste dagarna betydde detta PUDER. Med tillhörande puderhets såklart. Då MÅSTE man vänta vid liften 8.30, annars får man inte vara med.

Så morgonen gick snabbt, upp, på me grejer, bre macka till frukost och en till lunch, sen var det bara iväg som gällde. Hann fram till liftarna 8.25 (minsta möjliga marginal) och bokstavligen hängde på låset tillsammans med Mattias, Matilda och Arthur. När liftarna startade jublade hela havet av människor som var på plats. Efter det sprang man till kabinerna för att vara absolut först att åka i den nya fina snön.

3-4 liftar och 2000h.m. senare stod jag inför Laub, ett av dom kända åken här i byn, och OM det var härligt. Ospårat, bottenlöst champange-puder. Iväg for jag för dom ca. 1000 fallhöjdemetrarna ner mot botten av åket. Tekniken och orken var bättre än den hade varit innan och det sjöng i kroppen av glädje. Nästan hela vägen. När jag var nästan hela vägen nere såg jag på mitt bröst att min kamera som jag filmat allt detta magiska med, helt enkelt inte fanns kvar där den skulle. Den hade tappats någonstans på vägen ner i Laub, helt chanslöst att ens leta. Jag ska se om jag kanske kan skaffa mig en ny så att ni får filmer även i framtiden.

Vad jag senare fick lära mig var att Laub betyder lavin, så det var tur att vi var försiktiga som alltid.

Vi fortsatte dagen med mirakulös åkning hela dagen som avslutades med personbästa klippdropp. Ganska högt tyckte jag det var i alla fall, ett par 3 meter? kanske mer?

Eftermiddagen/kvällen blev tid för vila idag, eftersom vädergissningarna säger att det ska bli samma fina väder imorgon. Hoppas på det.

Här kommer en liten snutt som Arthur fick filma med min iPhone. Det var lixom bara det som fastnade på film idag, så kvaliteen på åkning/film etc är därefter. Det är från andra åket i Laub.

för mer bilder från dagens åkning, kolla Mattias Hargins blog.

Kommentera

